Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Przebudowa ul. Głównej i Rajdowej – analiza koncepcji projektowej

W dniu 10 czerwca 2019r. otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Przebudowa ul. Głównej i Rajdowej” w Skarżysku-Kamiennej. Na sfinansowanie zamówienia gmina przeznaczyła 100 tys. złotych. Złożonych zostało pięć ofert, żadna z nich nie mieści się w zakładanym budżecie.

Najtańsza z ofert, złożona przez firmę KPK-Projekt z Zambrowa opiewa na kwotę 158 670,00 zł brutto, najdroższa zaś złożona została przez firmę NEOTRANS Sp. z o.o. za 244 032,00 zł brutto. Trwa ocena formalna ofert, lecz patrząc na założony budżet (100 tys. złotych brutto) trudno powiedzieć, czy zostanie wyłoniony wykonawca. Pełną dokumentację przetargu znaleźć można tutaj: LINK

Koncepcje projektowe – co zawierają?

Przyjrzyjmy się jednak kwestii koncepcji realizacji przebudowy ulic objętych projektem.
W załączonych do ogłoszenia materiałach przetargowych znaleźć można koncepcję realizacji przebudowy ulic obejmującą cztery proponowane warianty przebudowy. Głównymi założeniami inwestycji jest wykonanie nowego odwodnienia ulic oraz budowa chodników lub ciągów pieszo-rowerowych po obu stronach jezdni. Trzy warianty obejmują przedstawienie możliwości ewentualnej rozbudowy ulic Głównej i Rajdowej z wyjściem poza istniejące pasy drogowe – wymagałoby to jednak dokonania podziału działek i wykupu gruntów (głównie pod chodniki, a także w miejscach nowoprojektowanych zatok autobusowych). Dobrze wiemy, że wiąże się to z dodatkowymi, niemałymi kosztami, dlatego też Wariant IV koncepcji obejmuje przedstawienie możliwości wykonania przebudowy ulic w granicach istniejących pasów drogowych.

Zgodnie z opracowanymi założeniami koncepcyjnymi, na końcu ul. Rajdowej w pobliżu skrzyżowania z planowaną drogą techniczną nad budowaną obecnie drogą ekspresową S-7, powstać ma pętla autobusowa umożliwiająca zawracanie autobusów komunikacji miejskiej. Obecnie odbywa się to na utwardzonym placyku i nieraz konieczne jest wykonywanie manewru zawracania „na trzy”. Przypomnijmy, że w 2014 roku przygotowane zostało przez nas opracowanie dotyczące tego, jak mogłyby wyglądać niektóre pętle autobusowe w Skarżysku – wśród prezentowanych przykładów znaleźć można tam także tę lokalizację.

W Wariancie I zaprojektowane zostały jednokierunkowe pasy rowerowe bo obu stronach jezdni, które byłyby przerywane w miejscu przystanków autobusowych. Pasy te znajdowałyby się na tej samej wysokości co jezdnia i wykonane byłyby z nawierzchni bitumicznej.
Wariant II zakłada budowę ciągów pieszo-rowerowych (podobnych jak na ul. Metalowców) oraz zatok dla autobusów. Jest to najbardziej kosztowny wariant ze względu na to, że szerokość pasa drogowego w miejscu przystanków autobusowych wynosiłaby co najmniej 16 metrów (obecnie jest to ok. 10 metrów). Wiąże się to z koniecznością wykupu gruntów praktycznie wzdłuż całej drogi.
Zgodnie z Wariantem III projekt przewiduje budowę jezdni o standardowej szerokości wraz z chodnikami wyłącznie do ruchu pieszego po obu stronach jezdni. Miejsca zatrzymania autobusów na przystankach zlokalizowane zostałyby w zatokach – wymagany jest wykup gruntu wyłącznie w miejscu przystanków. Jest to wariant przewidujący rozbudowę ulicy w najmniejszym stopniu generujący konieczność poniesienia kosztów wykupu terenu pod drogę.

Naszym zdaniem wariantem najmniej ingerującym w układ komunikacyjny oraz powodującym poprawę bezpieczeństwa jest Wariant IV, który zakłada jedynie przebudowę ulic Głównej i Rajdowej tj. budowę jezdni o pasach ruchu szerokości 3 metrów oraz chodnikami po obu stronach jezdni o szerokości 2 metry każdy. Miejsca zatrzymania autobusów znajdowałyby się na pasie ruchu, co powoduje dodatkowe uspokojenie ruchu, a w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa pieszych. Tworzenie zatok autobusowych generuje dodatkowe koszty (m.in. wykup terenu pod ich budowę czy nawet samo wykonanie z kostki), a ilość autobusów kursujących teraz (bądź w przyszłości) z pewnością nie wpłynie na znaczące blokowanie ruchu pojazdów. Ruch pojazdów nie jest też na tyle intensywny żeby tworzyć dedykowane pasy rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe wobec czego z całą stanowczością popieramy wykonanie przebudowy ulic zgodnie z ostatnim wariantem.

Kolejny krok w kierunku poprawy warunków na osiedlu Pogorzałe został poczyniony. Pozostaje nam czekać tylko na to, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana. Zgodnie z zapisami Wieloletniej Prognozy Finansowej Urzędu Miasta Skarżysko-Kamienna (Uchwała Nr IV/18/2018 Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej z dnia 20.12.2018r.) realizacja powyższej inwestycji przewidziana jest dopiero na lata 2022-2023.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*