Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Prezentacja zakupionych autobusów

Wszystkie zakupione autobusy należą do trzeciej generacji autobusów miejskich MANa i swoje dotychczasowe służby pełniły w różnych zakątkach Niemiec. Autobusy otrzymały numery taborowe z zakresy 437-440 i numery rejestracyjne od TSK 24813 do TSK 24816. Teraz postaramy się pokrótce przybliżyć historię każdego z nich.

MAN NL263 #437


Fot. Paweł Kowalski

Autobus ten wyprodukowano w 2001 roku, jest więc najstarszym z zakupionych w tym postępowaniu pojazdów. Swoją karierę rozpoczął jako autobus kolejowy jeżdżąc pod banderą oddziału Deutsche Bahn w Bremie. Po 10 latach został odsprzedany firmie SüdwestBus z miejscowości Karlsruhe, gdzie przejeździł kolejne 6 lat, do 2017 roku. W tym roku został stamtąd sprowadzony przez pośrednika ze Skarżyska-Kamiennej i stąd mogliśmy widzieć go na różnych jazdach próbnych po terenie naszego miasta. Na co dzień stał na jednej z posesji przy ul. Kopernika, niedaleko skrzyżowania z ul. Podlaską. W MKS otrzymał numer #437 i rejstrację TSK 24813. Jest to autobus w barwie czerwonej, otrzymał u miejskiego przewoźnika komplet diodowych wyświetlaczy. Charakteryzuje się dość ciekawą zabudową, ponieważ obie pary drzwi (w układzie 2-2-0) posiada odskokowe. We wnętrzu znajdziemy dużą ilość miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, a to za sprawą nietypowego układu siedzeń, znanego np. z autobusów pochodzących z Gorzowa Wielkopolskiego, w których tzw. „rzeźnia”, czyli miejsce do stania, znajduje się po prawej stronie środkowych drzwi, a nie na przeciwko. Liniowo debiutował 13 listopada na liniach „20” i „16”. W następnych dniach, jak wynika z naszych informacji, pojawiał się najczęściej na linii nr „25”.

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Autobusy MAN NL263 #438 i #440

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Autobusy te wyprodukowano w 2003 roku, a pierwsza rejestracja datowana jest na grudzień 2003, są to więc najnowsze autobusy zakupione w tym postępowaniu i ogólnie najnowsze autobusy 12-metrowe u miejskiego przewoźnika. Swoją karierę rozpoczęły w firmie BSVAG w Brunszwiku i… na tym ich kariera w Niemczech się zakończyła. Bowiem prosto z tej firmy zostały odkupione przez MPK Tarnobrzeg, które oprócz obsługi komunikacji miejskiej na terenie Tarnobrzega zajmuje się także pośrednictwem w sprzedaży używanych pojazdów. Oba z nich posiadają drzwi w układzie 2-2-2 i są bliźniaczymi autobusami, bowiem z linii produkcyjnej zjechały zaraz po sobie. Oba posiadają nadwozie w kolorze białym, jednak jeden z nich przyjechał w reklamie pochodzącej jeszcze z czasów eksploatacji w Brunszwiku i tego drugiego od momentu przyjazdu nie widać było nawet na placu zajezdni. Pierwszy z nich przez pewien czas stał na placu, ale po jakimś czasie zniknął i aktualnie żadnego z tych dwóch autobusów nie widać na placu. Nie wyjechały do tej pory również liniowo. Cały czas oczekujemy na pokazanie się ich na mieście. W MKS otrzymały, niestety nie obok siebie, numery #438 i #440.
 

MAN NL313 #439

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski
Fot. Szymon Holeczko
Ostatni z zakupionych przez MKS autobusów pochodzi z połowy 2003 roku i od początku był związany z jedną z firm zajmujących się obsługą komunikacji w Hamburgu – SBG Hamburg. Stamtąd został zakupiony również przez MPK Tarnobrzeg i sprzedany następnie do MKS. Posiada barwy „patriotyczne”, jest bowiem pomalowany na biało z czerwonym pasem u dołu. Dopełnia tego jeszcze niebieski pasek nad oknami w tylnej części pojazdu. Autobus podobnie jak wóz pochodzący z Bremy posiada drzwi w układzie 2-2-0. Jest to zarazem najmocniejszy z zakupionych autobusów, ponieważ jako jedyny posiada 310-konny silnik MANa. Stąd oznaczenie NL313. Pozostałe pojazdy posiadają jednostki 260-konne, stąd oznaczenie NL263. Otrzymał podobnie jak wóz #437 wyświetlacze diodowe. Był to drugi autobus, który zadebiutował na skarżyskich ulicach. Po raz pierwszy mogliśmy go spotkać 15 listopada w obsłudze linii nr „1”. Z powodu pochodzenia z Hamburga został przez nasz pieszczotliwie ochrzczony „hamburgerem”. 😉

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Paweł Kowalski

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*